2020’de Sesli Aramaya Yatırım Yapan Kazanacak

Firuze Kaymaz / Alya İletişim Danışmanlığı Ajans Başkanı

2020 Dijital Pazarlama Trendleri

 

 

 

İletişim ve Danışmanlık sektörünün deneyimli isimlerinden Alya İletişim Danışmanlığı Ajans Başkanı Firuze Kaymaz, 2020 yılının dijital pazarlama trendlerini değerlendirdi…

Voice Search yatırımcısı kazanacak!

2020 yılında kurumlar neden sesli arama (Voice Search) alanında yatırım yapacak. Türkiye’de BT ve Pazarlama Profesyonellerinin bu alandaki yatırımı sizce yeterli mi?

Şirketler sesle arama için SEO yatırımı yapmalı!
Yapay zeka alanındaki gelişmeler nedeniyle arama motoru teknolojileri de gelişiyor. Bu nedenle 2020’de telefonlar üzerinden yazılı arama yapmak yerine ses yardımıyla arama ön plana çıkmaya başlayacak. Şirketler sesle arama için SEO yatırımları yapmaya başlayacak.

Amerika’da 66,5 milyon insan Smart Speaker yani “akıllı konuşmacı” kullanıyor. Çin’de bu rakam 85, 5 milyon. Smart Speaker’ı yoğun olarak şu ülkeler kullanıyor: İngiltere (12.6 milyon), Almanya (11.7 milyon), Fransa (7.6 milyon), Kanada( 5.8 milyon).
Sesli arama özelliği günümüzde Amazon Eko veya Google gibi web sitelerinde mevcut. Dünya genelinde akıllı telefon kullanan kullanıcıların yüzde 31’i hafta da en az bir kez Siri, Google Asistanı gibi sesli arama asistanı tercih ediyor. Bu verilere göre 2020’de tüm aramaların yüzde 50’sinin sesli arama olacağı öngörülüyor. Sesli arama günümüzün hızlı yaşamı ile paralel bir karakteristik yapıya sahip. Bu nedenle özellikle gençler tarafından yoğun ilgi görüyor. Türkiye’de ise sesli arama göz ardı edilen bir konu. Sektörde üst düzey birçok yönetici Google’ın bu özelliğini bilmiyor bile.
Amerika’da sesli arama özelliğinin 2020’nin en büyük çevrimiçi pazarlama trendlerinden biri olacağı tahmin ediliyor. Sesli aramayı şirketlerin web siteleri ile optimize etmesinin birçok yolu bulunuyor. Ancak burada “anahtar kelimenin” çok dikkatli ve ayrıntılar düşünülerek seçilmesi gerekiyor. Örneğin; “Fit ev yemeği” değil de “Ataşehir’de fit ev yemeği nerede yenir?” “Taksim’de fit menüsü bulunan restoranlar” gibi uzun anahtar kelimeler tercih edilmeli.

Dijital pazarlama stratejilerine yatırma yapan firmalar en çok hangi alana rağbet ediyor?

Shoppable Posts (Alışveriş Yapılabilir Gönderi)
Günümüzde birçok insan alışverişini sosyal medyadan yapıyor. Instagram kullanıcılarının yüzde 60’ı, yeni ürünlerle Instagram sayesinde tanıştıklarını söylüyorlar. 4.000 üstündeki Pinterest kullanıcıları ise, aradıkları ürünün yüzde 70’ini Pinterest yardımıyla bulduklarını belirtiyor. Sosyal medya platformları, kullanıcıların daha kolay alışveriş yapmasını sağlarken aynı zamanda da satıcılarında işlerini kolaylaştırıyor. Instagram, Pinterest ve Facebook, e-alışverişi gönderiler ile entegre hale getirdi. Artık satıcılar bir fotoğraf yükleyerek, fotoğraf içindeki ürünleri etiketleyerek, direkt olarak satış almaya yönlendirilebiliyor. Türkiye’de özellikle Migros, İpekyol ve Trendyol bu konuda başarılı. Firma ilgili kampanya ürününü öncelikle Instagram hesabında paylaşıyor. Aradaki tek fark; resim üzerine bir kere tıkladığınızda, ürün ile alakalı bilgiler çıkıyor, tüketiciler ürün adı, ürün fiyatı gibi detayları kolaylıkla görebiliyor. Fiyat etiketine tıkladıktan sonra ise tüketiciler ürüne dair daha detaylı bilgi alabilecekleri ve satın alma işlemini gerçekleştirebilecekleri alana yönlendiriliyor. Böylelikle çok hızlı ve kısa yoldan alışveriş yapılabiliyor.
Yeni nesil, iş hayatını yeniden şekillendiriyor. Hız ve işlevsellik artık hiç olmadığı kadar ön planda. Genç tüketiciyi yakalamak isteyen şirketler self servis hizmetlere daha çok yatırım yapıyor.

Dijital pazarlama kampanyalarında Z kuşağına seslenirken nelere dikkat etmek gerekiyor?

2020’deki pazarlamacılar en son tüketici grubu olan Z Kuşağı’na odaklanacaklar. Yüzyılın başından sonra doğanlar şimdilerde 18-20 yaşlarına geldiler. Artık yavaş yavaş iş gücüne toplu olarak giriyorlar. Bazı kaynaklar Z kuşağının 2020’de tüm tüketicilerin yüzde 40’ını oluşturacağını iddia ediyor. Z kuşağını etkilemek isteyen kurumlar özelikle, özgünlük, gizlilik, çeşitlilik ve mizah duygusu gibi ana unsurlara dikkat etmeliler.
Özgünlük: Bilgi çağında çevrimiçi olarak büyüyen Z kuşağı özgünlüğe çok duyarlıdır. Bu nedenle aşırı tanıtım yaklaşımlarından kaçının ve bunun yerine şeffaflığı tercih edin.
Gizlilik: Z kuşağı için gizlilik oldukça önemlidir. Bu nedenle verilerine saygı duymak size bunları kullanmaktan daha fazla kazandırır.
Çeşitlilik: Video içerik ilgilerini daha çok çekmektedir. İletişim stratejilerinizi çeşitlendirin.
Mizah duygusu: Z kuşağı mizahı geleneksek mizah anlayışından çok farklıdır. Bu yüzden Z kuşağı terminolojisine uygun mizah anlayışıyla harmanlanmış kampanyalar oluşturun.

Küçük ölçekli kurumların dijital pazarlama yaklaşımlarını nasıl değerlendiriyorsunuz? KOBİ’ler içerik pazarlaması ile nasıl öne çıkabilir?

KOBİ’ler Video Reklamlar ve YouTube Kanalına Yatırım Yapmalı
Günümüzde pazarlama profesyonellerinin yüzde 87’si YouTube’u yüzde 51’i ise Instagram’ı bir kanal olarak kullanıyor. Ancak Türkiye’de birçok şirket özellikle KOBİ’ler halen video içerik üretmenin önemini fark etmiş değil. 4,5G veya 5G ile tüm dünyadaki mobil internet hızlarının artması, tüketimi hızlandırıyor. Özellikle 5G teknolojisinin 4G kadar yaygınlaşması video tüketimini inanılmaz boyutlara ulaştırabilir. Tüm dünyadaki mobil internet trafiğinin yüzde 37’sini YouTube oluşturuyor. Bu nedenle işletmelerin YouTube’u bir iletişim kanalı olarak görmesi ve buna yatırım yapması gereklilik haline gelecek.

Doğru video üretimine yatırım yapan firmalar kazançlı çıkacak
Öte yandan Smart TV kullanımındaki artış ve bu TV’lerin kullanım ara yüzünün gittikçe basitleşmesi ve her yaş grubu tarafından kolayca kullanılabilir hale gelmesi özellikle YouTube kullanımının oranını önemli ölçüde arttırdı. Kullanıcılar teknolojik bir ürün incelemesine, saç ekimi veya burun estetiği ameliyatının detayına, internet hızımı nasıl artırabilirim gibi özel amaçlı videolara ya da takip ettikleri ünlülerin YouTube kanallarından kolayca ulaşabiliyor. Bu nedenle YouTube’un bir TV yayını haline gelmesi ile video reklamcılığın TV reklamcılığı ile iç içe geçerek önemini artıracak gibi görünüyor. YouTube, 2020’de ileri görüşlü ve bütçesi olanlar için değil, rekabette öne geçmek, ayakta kalmak ve spesifik hedef kitlelere ulaşabilmek isteyen her kurum için etkili bir kaynak haline gelecek. 2020’de artık kendi kanallarını oluşturan ve YouTuber kanallarında var olmaya başlayan markaların sayısının artacağını öngörüyorum.

KOBİ’lere tavsiyeler

Küçük bir işletmenin sosyal medyada güncel, aktif ve yaşayan bir marka imajı sergilemesi çok daha fazla pozitif algı kazandırır. KOBİ’lerin dijital pazarlama sürecinde özelikle, kurumsallık, güncellik, özgünlük ve süreklilik gibi unsurlara dikkat etmeleri gerekir. Sosyal medyada öne çıkmanın en basit kuralı içerik pazarlamasıdır. Stratejik bir iletişim planına dayanmayan ve belli bir odak noktası olmayan paylaşımların kurumlara fazla yarar sağlayacağını düşünmüyorum. Sosyal medya sayfalarını ve web sitesini güncel tutmayan bir KOBİ, potansiyel müşterilerini kaçırdığını daima anımsamalıdır. KOBİ’lere dijitaldeki stratejilerine ek olarak, görünürlük için kreatif kampanyalar oluşturmasını ve müşterilerinden gelen geri bildirimleri özenle toplamasını ve analiz etmesini önerebilirim.
Artık sadece büyük şirketlerin değil, en küçük KOBİ’ler bile düzenli olarak pazarlama aktivitelerine teknolojilerine yatırım yapacak.
5G’nin hayatımıza girmesi ile lokasyon odaklı kişiselleştirme teknolojileri daha çok ön planda olacak. 2019’da sadece Türkiye’1de kampanya odaklı 5 milyardan fazla push notification gönderilirken bu yıl, 10 milyarı geçmesi bekleniyor.

#Firuze Kaymaz, #Alya İletişim, #2020 Dijital Pazarlama Trendleri

Yorum Yok
 
 

Popüler Yazılar

%d blogcu bunu beğendi: